• Home
  • Dr. Natalija Kanački: ‘Za Hrvatsku je švicarski model referenduma – utopija. Plenković nam nameće sjevernokorejski model!’

Dr. Natalija Kanački: ‘Za Hrvatsku je švicarski model referenduma – utopija. Plenković nam nameće sjevernokorejski model!’

Evo, čitam na portalima da je spreman prijedlog novog Zakona o referendumu prematzv. ‘švicarskom modelu’ te da je dva mjeseca proveo u ‘ladici’ ministra Kuščevića koji je uz premijera Plenkovića bio glavni protagonist opstrukcije GI Narod odlučuje za pravedniji izborni sustav.

Prijedlog zakona još nisam vidjela tako da mogu dati samo općeniti komentar, no ne bih se iznenadila da bivša predsjednica Ustavnog suda Jasna Omejec sa svojom radnom skupinom predloži zakon koji će uvelike ograničiti građanske referendumske inicijative. U radnu skupinu nisu bili pozvani predstavnici referendumskih inicijativakoji su svojim velikim iskustvom iz prve ruke te poznavanjem materije mogli pomoći predlaganjem pozitivnih referendumskih praksi.

Dakle, zakon će sigurno točnije definirati neke stvari, no ostaje nam vidjeti koje te ide li zakon u smjeru širenja referendumske demokracije ili u smjeru sužavanja prava građana na referendumsko izjašnjavanje. Bit će to vrlo vjerojatno sjevernokorejski, a ne švicarski model referendumskog zakona.

> Luka Mlinarić za Narod.hr: Priča o švicarskom modelu je ‘mazanje očiju’ javnosti, Vlada će novim zakonom pokušati još više otežati referendume

> (FOTO, VIDEO) GI Narod odlučuje upozorava: ‘Sadašnji izborni sustav pogoduje HDZ-u i SDP-u – zato koče njegovu promjenu’

>(VIDEO) Dr. Željka Markić: ‘Promjena izbornog sustava omogućila bi rješavanje korupcijske hobotnice koja guši hrvatske građane’

>Krešimir Miletić: ’17 punoljetnih ljudi u Saboru utvrdilo je jedan broj potpisnih knjiga, a 90 dana poslije APIS je imao drugi broj knjiga’

Za Hrvatsku bi bila utopija da se predloži i usvoji Zakon o referendumu prema švicarskom modelu jer bi to značilo da ćemo dobiti liberalni, vrlo detaljno razrađen zakon kojim bi se uvelike smanjio broj potrebnih potpisa (100.000 potpisa, a ne sadašnjih cca 375.000), produljilo vrijeme za prikupljanje potpisa (sa sadašnjih 15 dana na 180 dana), proširile referendumske teme te povećale obveze države o korektnom informiranju građana o referendumskoj temi.

Podsjećam građane da Hrvatska ima najstrože uvjete za prikupljanje potpisa za referendum u EU, jer se mora prikupiti najmanje 10 % potpisa građana koji su na popisu birača u RH tijekom samo 15 dana. Ostale države članice trebaju prikupiti prosječno 2 % potpisa građana u vremenskom rasponu od 30 do 180 dana. Također, u Hrvatskoj nam svaki lokalni šef (kao Obersnel) može zabraniti postavljanje štandova, smanjiti broj dana za prikupljanje potpisa, ne odgovarati na zahtjeve za postavljanje štandova ili debelo naplaćivati tzv. komunalne (nezakonite) naknade.

Možda je za očekivati da je u prijedlogu zakona Kuščevićev i Baukov prijedlog da se potpisi prikupljaju u nadležnim općinama, što bi s obzirom na udaljenost mnogih općina te njihovo radno vrijeme neprilagođeno građanima znatno otežalo prikupljanje potpisa. Prijedlog GI Narod odlučuje je da se potpisi prikupljaju još slobodnije i bez komunalnog plaćanja u svim mjestima i gradovima Republike Hrvatske te da lokalni šefovi kao Obersnel ne mogu zabraniti lokacije i proizvoljno smanjiti broj dana za prikupljanje potpisa. Također, a zašto ne i prikupljanje potpisa na radnom mjestu, fakultetu i slično? To bi tek bila prava referendumska demokracija….

Već godinama upozoravamo na postojanje tzv. birača duhova te velik nesrazmjer između stvarnog broja građana s prebivalištem u RH te njihovog broja u registru birača. Bilo bi lijepo da ovaj zakon na neki način dotakne i temu popisa birača iako je to sadržano u posebnom zakonu, jer je to temeljni preduvjet za određivanje stvarnog broja potrebnih potpisa.

Prijedlog zakona trebao bi bolje definirati i realne rokove, ne samo za organizatore referendumske inicijative već i za Sabor i Vladu koji ne bi smjeli otezati s brojanjem potpisa kao do sada, kada im je trebalo gotovo 4 mjeseca da prebroje potpise, dok su ih predstavnici inicijative prikupili i prebrojali tijekom 14 dana. Novi zakon bi trebao omogućiti i promatrače na svim razinama – od unosa podataka do pregleda kontrolnih lista. Eto, sve mi to zvuči kao utopija.

Čini mi se da će ovaj zakon biti samo otužni nastavak opstrukcije referendumskih inicijativa koje se provodi u Saboru uz pomoć HDZSDP protureferendumske koalicije. Bit će to sjevernokorejski, a ne švicarski model. Nedavno su HDZSDP zajedno u Saboru usvojili Zakon o financiranju stranaka i referendumskih inicijativa gdje su izjednačene stranke koje imaju enormne prihode od državne, županijske i lokalne vlasti s ad-hoc stvorenom inicijativom građana koja se može financirati samo dobrovoljnim prilozima građana. Hoće li i ovaj zakon biti samo nastavak vidljive HDZSDP težnje za uništenjem referendumske demokracije i smanjenjem Ustavnih prava na referendum?

Je li realno očekivati da će u novom zakonu biti i dotaknuto pitanje glasovanja hrvatske dijaspore? Ne vjerujem. Naš je prijedlog da se dijaspora na bolji način uključi u glasovanje za referendume te parlamentarne i predsjedničke izbore tj. potrebno je hitno uvesti dopisno i elektroničko glasovanje.

Podsjećam da smo radi brojnih nepravilnosti na koje smo nailazili prije, tijekom i nakon prikupljanja potpisa te radi prijevare o 30.000 navodno nečitkih potpisa, prije dva tjedna tražili Ustavni sud da zaštiti ustavno pravo građana na referendum te da ukine Zaključak Hrvatskog sabora, odnosno da Ustavni sud ispita ispunjava li zahtjev građanske inicijative Narod odlučuje uvjete za raspisivanje referenduma.

Što će novi prijedlog Zakona o referendumu preuzeti iz preporuka Venecijanske komisije – ostaje nam za vidjeti u idućem razdoblju.

Izvor: narod.hr